Tuesday, March 27, 2012

Fasa Kedua : Membina impian...membina mahligai...

Rasa rumah kecil bila siap di susun bata. Cerah bila mendongak ke langit. Ini bermakna kos kayu dan atap adalah kos yang paling besar utk rumah. Kotak untuk membuat tiang kian buruk akibat panas dan hujan. 

Bila hujan...penuh air dalam rumah yang masih tak ber atap. Tak sabar rasanya nak suruh siap 

Paip air di tebuk sebelum di simen.

Atap siap di pasang..atap adalah proses yang lama. Di sebabkan tukang tidak biasa memasang atap jenis GCI un glaze. RM3.45 sekeping tidak termasuk harga getah penutup,penutup atap.
Bila atap siap di pasang.Rasa lega sedikit..takut bingkai jendela tidak mereput akibat kena hujan dan panas. Bila pagi hujan..rasa sedih sangat2..sbb aku tahu tukang rumah pasti tidak datang kerja.  Bata atap CGI memang kuat. Sehingga kos mata mesin untuk memotong utk alur atap memakan RM500. Akibat tumpul dan batanya yang padat. Jika jatuh di tempat biasa tak akan pecah. Dan lock antara atap berbeza dari atap lain. Menyebabkan tukang terpaksa ubah dua kali dan mengambil masa lama.Bayaran atap semua RM19 ribu dan kos kayu yang molek di pilih oleh abah bukan kayu ubat  RM17 ribu lebih. Tapi alhamdulillah..akhirnya selesai sudah.
Bata monier atap abah dahulu. Di  basuh dan di cat untuk tempat tangki air rumah. Ruang tamu di  plas air simen untuk kelihatan kilat dan licin

Atap rumah di pasang menggunakan gypsum board dan bukan siling kapur. Gypsum board ni tidak berabuk dan tahan lasak sedikit dari siling kapur.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...